Het verhaal van iF Design
De eerste Mercedes E-klasse wordt gelanceerd, gelijkheid van mannen en vrouwen voor de wet wordt in de Duitse grondwet opgenomen en op 16 en 17 juni vindt ten oosten van de grens in Berlijn een gigantische volksopstand plaats die zich uitbreidt naar het grootste deel van de DDR en in West-Duitsland een nationale feestdag wordt tot 1990.
Het is 1953 in de Bondsrepubliek Duitsland en de gevolgen van de oorlog zijn nog steeds voelbaar - vooral in de DDR, maar ook ten westen van het IJzeren Gordijn. De Duitse industrie, in het beste geval gestagneerd en in het slechtste geval kapot gebombardeerd, had moeite om voet aan de grond te krijgen, zowel in Duitsland als daarbuiten.
Zes jaar eerder had de Britse militaire regering de Hannover Messe opgericht in een onbeschadigd fabrieksgebouw in de Hannoverse voorstad Laatzen. Het idee was dat de beurs de economie en industrie zou helpen herstellen na de oorlog - en om van Hannover de nieuwe beursstad te maken, aangezien de oude beursstad, Leipzig, nu in het Sovjet-deel van Duitsland lag.
De Hannover Messe was een doorslaand succes: mensen uit heel Duitsland bezochten de beurs om nieuwe productiemiddelen, methoden en uitvindingen te laten zien - en, heel bijzonder, om een instituut op te richten dat het ontwerp van industriële producten zelf zou ondersteunen, verfijnen en vieren: zo werd iF e.V. opgericht - sindsdien een symbool van hoogwaardig design.
Naar schatting hebben meer dan 700.000 mensen van over de hele wereld de beurs bezocht.
Afbeelding: De stand van Märklin op de eerste Hannover Messe, 1947. Bundesarchiv, Bild 183-2005-0808-508 / CC-BY-SA 3.0